Voor laatste dag Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Francois2017 - WaarBenJij.nu Voor laatste dag Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Francois2017 - WaarBenJij.nu

Voor laatste dag Kaapstad

Door: Francois

Blijf op de hoogte en volg

13 Januari 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad


13-01-2017
Kaapstad
Vrijdag de 13e is het vandaag, ik zal moeten uitkijken denk ik, met oversteken hier moet je toch oppassen want het verkeer komt van een andere kant als dat wij gewend zijn, vandaag is het de voorlaatste dag voor mijn vertrek hier in Kaapstad, het bezoek aan Kapstad heeft toch wel veel emoties bij mij losgemaakt, door de herinneringen aan de tijd dat ik vaarde.
Zojuist kwam ik terug van Robben eiland en zag de Tafelberg, net zoals dat ik hem toen voor het eerst zag in 1958, dat was toen een belevenis voor mij, want wat wist ik toen van vreemde landen, helemaal niets dus, er was toen geen tv of internet, niet eens gewone telefoon verbinding, want die ging nog via kabel, toen heerste de apartheid nog, wij Hollandse zeelui wisten toen niet wat we zagen.
De aparte ingangen op bussen voor blank en zwart, aparte kassa’s in de winkels/cq supermarkten, er waren zwarte de winkels waar een blanke niet mocht komen en omgekeerd blanke winkels, waar de gekleurde of zwarte Afrikaner niet mocht komen 49 jaar geleden dus. Er stond letterlijk; niet voor zwarten, toch niet te geloven, Je mocht nog geen eens met hun praten op straat. Toen ik dat bij thuiskomst vertelde aan mijn ouders en familie en vrienden , werd ik dus niet geloofd, later is de waarheid tot Europa en de rest van de wereld door gekomen door oa Nelson Mandela en vele anderen die er voor zijn opgepakt, vermoord of jarenlange gevangenis straf kregen.
Nog steeds gedragen sommige blanke Afrikaners zich hier, als toen in die tijd, t/o de Afrikaanse zwarte en gekleurde bevolking hier. Het is ongelofelijk als je dat ziet in een restaurant, hoe sommige blanken de ober en serveersters behandelen, voorbeeld; wat ik zelf heb gezien, een groep blanke Afrikaners besteld wijn in het restaurant waar ik ook zat te eten toevallig, in Plettenbergbaai, je geloofd het niet, ze lieten 4 flessen wijn open maken om te proeven en bestelde geen wijn omdat ze de wijn niet lekker vonden, geen wijn kenners, dus die serveerster terug met die wijn, ik zag ze aan tafel stiekem lachen, ik kon ze wel wat doen die ratten. Kijk als je je medemensen zo behandeld, wordt het nooit vrede en rust hier in Zd. Afrika.
Maar vlak de Gekleurde Afrikaners ook niet uit, die kunnen er ook wat van, voorbeeld; zelfbedienings ontbijt heb je van het hotel waarin ik nu verblijf, zelf bediening betekend dat je zelf langs een buffet loopt en je eten zelf pakt, zo ook de koffie of thee, wel die zwarte/ gekleurde Afrikaners gaan zitten en commanderen de mede zwarte/gekleurde Afrikaners om het ontbijt te serveren, dat is nu arrogantie ten top. Omdat ze misschien een beter job hebben, of om wat voor reden dan ook. Hoef je dan niet langs en buffet te gaan om je eten zelf te pakken? De discriminatie is hier overal aanwezig. Ook onder zwarte, bruine of wat voor kleur ook.
Daarom is er nog steeds een voelbare frictie hier tussen blank en zwart of gekleurd, treurig maar waar. Ik schaamde me toen al in 1958 en doe dat nu nog, voor dat walgelijke gedrag van die “blanken Afrikaners”. Men vergeet een ding; de zwarte Afrikaners zijn wel de originele bevolking hier, en hebben wel de regering van dit land, de blanken zijn import en horen zich ook nu, heden ten dage beschaaft te gedragen, jammer genoeg is dat nog steeds voor hier; een utopie. Niemand is meer dan een ander, we zijn allemaal gelijk, welke kleur je ook hebt.
Daarom zal je altijd een frictie hier blijven voelen, niet echt vijandig, maar je voelt het wel; als je met een Afrikaner praat er een zekere wrijving is, die nooit zal verdwijnen, er is hier teveel gebeurd in het verleden, wat nooit vergeten zal worden.
Mijn reis door Zd. Afrika is geweldig geweest, nog een volle dag, heb erg veel gezien en genoten van de gastvrijheid hier en van de vele aardige Afrikaners, zwart, gekleurd of blank, die ik heb ontmoet en gesproken. Ook komen er veel Nederlanders hier op vakantie, en die zich netjes gedragen, het is nu hoogseizoen voor de toeristen, en is het nog steeds erg goedkoop vakantie houden, het eten is goedkoop, de benzine de taxi zijn goedkoop, De trips die je organiseert kunnen duur uitvallen, dat is en kwestie van keuzes maken.
Maar het blijft een prachtig land met 8600 soorten bomen, planten en bloemen waarvan er 80 % enkel hier in Afrika groeien, toch wel heel bijzonder. In Botanica Garden heb ik planten bloemen en bomen gezien, die ik nooit eerder had gezien, ik heb kruiden geroken, zo heerlijk, maar helaas die groeien enkel hier, niet bij ons verkrijgbaar, De Kaapse druiven zijn de lekkerste ter wereld, pitloos en zo smaak vol,
Er gaat een verhaal rond hier, dat de wijn makers hier, het geleerd hebben van de Perzen eeuwen geleden, 3000 jaar zegt men, de Franse en Portugese zeelui hebben die wijn mee genomen naar Europa in de 13e eeuw, want die waren hier eerder dan de Nederlanders of de Engelsen, zo is de wijnmakerij in Europa gekomen door de kennis van hier. Een mooi verhaal, of het waar is, zal altijd en vraag blijven, maar dat ze lekkere wijn en druiven hebben is zeker.
Adios tot de volgende reis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Nov. 2016
Verslag gelezen: 533
Totaal aantal bezoekers 7189

Voorgaande reizen:

20 December 2016 - 15 Januari 2017

Philippines, Malaysia, Australia, Zuid Afrika

18 December 2016 - 15 Januari 2017

Africa

21 December 2016 - 21 December 2016

21/12/16

Landen bezocht: